Motorový olej je potřebný k tomu, aby motor mohl správně fungovat. Jeho úkolem je promazávání všech pohyblivých částí a jejich bezproblémový chod. Ne všichni vědí, že slouží také jako těsnění mezi písty a válci, k chlazení motoru a odstraňuje zbytky po hoření paliva a kovové piliny z opotřebení materiálu. Výměnu oleje je třeba nechat na profesionály v servisu, ale jeho doplnění nebo dolití byste měli zvládnout ve vlastní režii. Proč je třeba olej dolévat a jak na to? Dozvíte se v tomto článku.
Jak zkontrolovat hladinu oleje?
Každé auto při jízdě spotřebovává olej. Starší auta spotřebovávají více oleje , zatímco nové méně. Většina aut má na palubové desce kontrolku oleje, která se rozsvítí, jakmile senzory zaregistrují příliš nízkou hladinu. V případě, že takovou kontrolku nemáte, je třeba odečítat hladinu oleje z měrky.
Pro změření hladiny přes měrku je třeba, aby auto stálo na rovném povrchu a od vypnutí byste měli počkat přibližně 20 – 30 minut (měření hned po vypnutí je vadné). Po zvednutí kapoty je třeba nalézt tzv. sondu, kterou následně otřete od oleje. Potom sondu vraťte zpět a znovu ji vytáhněte. Každá sonda má minimální a maximální míru. Hladina motorového oleje by měla být v tomto rozmezí. Obávat byste se měli v případě, že je olej pod minimální hodnotou nebo je sonda po vytažení zcela suchá.
Množství oleje, které je třeba doplnit závisí na aktuální hladině a přesné údaje naleznete v manuálu k autu. Mezi maximální a minimální hodnotou na sondě je rozdíl přibližně jeden litr. Olej je třeba dolévat pomalu a počkat několik minut, aby vtekl do olejové vany a usadil se před dalším měřením.
Příliš mnoho. příliš mělo oleje
Při dolévání oleje dávejte pozor, abyste to nepřehnali. Příliš mnoho oleje může motor poškodit a jeho oprava může být nákladná. Olej při přelití může zpěnit a ztratit mazací schopnosti. Zároveň jeho příliš velké množství může uniknout přes těsnění a dostat se do sání. Pokud olej přelijete o centimetr a vyšší, motor raději ani nestartujte (je třeba jej vypustit).
Příliš málo oleje v motoru může poškozovat písty a vést k zadření motoru. Bez dostatečného mazání ve válci vzniká obrovské tření, což výrazně zvyšuje teplotu. V extrémním případě se teplota uvnitř válce zvýší natolik, že píst se doslova připeče na stěnu válce. Motor se zastaví, ojnice se může odtrhnout, kliková hřídel a ojniční ložiska se zdeformují. To v podstatě znamená nevratné poškození.
Jak vybrat správný olej?
Informaci o tom, který olej potřebujete, naleznete v manuálu k vozidlu, motorovém prostoru, servisní knížce nebo na vnitřní straně sloupku dveří. Doporučujeme používat uvedený typ, abyste předešli škodám.
Je tu ještě další možnost a to je ta naprosto nejlepší - kontaktovat naši podporu a my vám vybereme olej na míru jako když vám krejčí ušije oblek.
zakoupeno na runder.cz 12.09.2024
zakoupeno na runder.cz 22.08.2024
zakoupeno na runder.cz 20.08.2024